سجاد خطیبی: عضو هیئت تحریریه
بر خلاف روال معمول، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می توان از منظری متفاوت نگریست.
یکی از روش های تبلیغات و جلب توجه "برندینگ "و متفاوت بودن از رقباست.برندینگ نه در تنها در فروش محصولات و بازاریابی و مدیریت نقش بسزایی دارد بلکه می توان آن را به تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری نیز تعمیم داد.از ویژگی های خارق العاده برندینگ می توان مواردزیر را نام برد.
1- روشی منحصر بفرد در انتقال پیام و مجموعه ارزش ها و باورها
1-برقراری ارتباط با جامعه هدف و مخاطبین به نحوی که در ذهن باقی میماند
2- ایجاد حس تمایز و تازگی و تنوع در ذهن مخاطب
3- هویت بخشی به فرد و کمک به متقاعدسازی مردم
4- اعتباربخشی به فرد در راستای هدف و مقصود
5-نظم دهی به اذهان مخاطبین و افکار عمومی در شلوغی بازار تبلیغات
دونالد ترامپ که یک کارآفرین،فعال بزرگ و مطرح اقتصادی، تاجر شناخته شده و ثروتمند در جهان است به خوبی این اصل مهم را در انتخابات رعایت نموده و با طرح مسایل و مواردی که کمتر از رقیبانش عنوان شده بود موفق شد خود را در میان طبقه متوسط جامعه مطرح نماید. علاوه بر منحرف سازی افکار عمومی جامعه ،نوع گفتمان او در مقایسه با کاندیدای رقیب و حملات تبلیغاتی دموکرات ها به سمت او به عنوان یک نژادپرست وتندرو و جنگ طلب همگی در مسیر هدف دونالد ترامپ حرکت کرده و وی توانست در اذهان عمومی به خوبی خود را به عنوان یک کاندیدای متفاوت مطرح سازد.او در نهایت موفق گردید که مخاطبین را بر سر دو راهی برندی با ارزش هایی جدید یا برندی که قبلا هم ریاست جمهوری را در دست داشته قرار دهد. بیماری و ضعف هیلاری کلینتون،ماجرای ایمیل ها و رسوایی اخلاقی همسرش و دیگر مسایل طرح شده همگی دونالد ترامپ را بیش از پیش به عنوان نماد موفقیت و اعتبار مطرح ساخت. باید عنوان نمود که فعالیت های دونالد ترامپ در حوزه کسب و کار و شهرتی که او در تجارت داشت کمک شایانی به وی نمود.رفتارها و حرکات عجیب و غریب و مدل موهای متفاوت که درخشش آن همه را متوجه خود می ساخت از جمله این موارد است.او با ساختارشکنی و مصمم نشان دادن خود و ایمان به گفته ها و وعده های خودو بیان ساده و شفاف مسایل و فارغ از پیچیدگی ها سیاسی و استفاده از شعار نوستالژیک Make America Great Again که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز مطرح گردیده بود توانست خود را در کانون توجه قرار دهد و گوش های مخاطبین را با تکرار مداوم آن مسحور سازد.کاملا آشکار است که او هوشمندانه و برنامه ریزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حرکت نموده و توانست با الحان ساده و قابل فهم به ویژه برای آن قشر از جامعه که تا بحال توجه زیادی به آن نمیشد در زمینه برانگیختن احساسات مخاطب بسیار موفق عمل نماید. برخی از ویژگی های رفتاری ترامپ که برند شد عبارتند از:
- ساختارشکنی در بیانات(جملات صریح)
- استفاده از شعارانتخاباتی نوستالژیک
- منحرف سازی افکار عمومی به سمت مسائل داخلی
- تبدیل نمودن برندسازی شخصی به یک رقابت برندها در انتخابات
- برانگیختن اخساسات مخاطبین
- تکرار مداوم شعار انتخاباتی در مناظره ها
- تخریب برند وجایگاه رقیب در افکار عمومی
- ظاهر و رفتاری متفاوت
تحریریه مجله ایرانی روابط بین الملل