Developed in conjunction with Joomla extensions.

مذاکرات وین حاصل بحث‌ها و نگرانی‌های طولانی نظام سیاسی است

استاد فریدون‌مجلسی در گفتگو با مجله ایرانی روابط بین‌الملل*

فریدون‌مجلسی دیپلمات‌پیشین، روزنامه‌نگار و تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل در خصوص روند فعلی مذاکرات وین و در گفتگو با مجله ایرانی روابط بین‌الملل ابراز داشت که، مذاکرات وین قطعا بر‌پایه تصمیم یکی دو جلسه شورای امنیت ملی یا مشورتی میان مقامات سیاسی و نظامی و البته موافقت‌ رهبری نمی‌تواند باشد. بلکه حاصل بحث‌ها و نگرانی‌های طولانی است که نظام‌سیاسی با توجه به مصالح و منافع‌ملی اتخاذ کرده و با وجود مقاومت بخشی از نیروهای اصولگرا و ارزشی و حامیانشان‌ در نهاد‌های‌نظامی، در چنین دیداری حضور یافته است. قطعا در میان همان نهاد‌ها کم نیستند اعتدال‌طلبان و اندیشمندانی که قدرت واقعی را در پناه توسعه‌صنعتی و اقتصادی و بالا بردن درآمد ناخالص‌ملی دانسته و درگیری در جنگ‌های فرسایشی‌ را عامل تضعیف اقتصادی و ویرانگر می‌دانند. قطعا تصمیم نهایی با حضور و مشارکت آنان نیز بوده است. از این‌ رو اعتماد به نفس مذاکره‌کنندگان را در نیل به توافق‌های اولیه ناشی از همین حمایت‌های گسترده‌تر نیروهای موافق بازگشت محترمانه ایران به عرصه سیاسی و اقتصادی بین‌المللی می‌دانم.
این دیپلمات کهنه‌کار کشورمان در ارزیابی آینده بر‌جام عنوان داشت که گرچه برجام‌ محدود‌کننده آزادی عمل ایران در عرصه هسته‌ای است اما تجربه‌ای بود که با تحریم‌ها بهای گزافی برای برخی انحرافات جاه‌طلبانه سیاسی و هسته‌ای به ما وارد آورد و مفاسد و اختلاس‌های بدنام کننده‌ای پدید آورد. افزایش 10‌برابری نرخ ارز طی دو‌سال و شکستن رکورد نرخ تورم در جهان که می‌رفت ایران ثروتمند و زیرساخت‌های اقتصادی پیشرفته را در کنار ونزوئلا و زیمباوه‌ قرار دهد و زیبنده کشور نبود که با از دست دادن استقلال حتی واردات دارو و غذای خود را موکول به موافقت مراجع بین‌المللی و حتی خزانه‌داری آمریکا کند! در چنین شرایطی که پاندمی کرونا‌ هم مزید بر علت شده است، بدیهی است سیاستمداران و فرماندهانی‌ که اکنون جوانانی ماجراجو و جاه‌طلب نیستند، در فکر چاره‌ای باشند که در دسترس هم هست و در فکر آینده‌ای باشند که بتوانند از دستاوردهای‌ دفاعی خود نیز بهره‌مند شوند. در انقلاب چین نیز در آستانه تلاش برای خروج از فقر، نیروهای اصولگرا با انقلاب فرهنگي فاجعه‌ای انسانی آفریدند که توسعه‌اقتصادی چین را سال‌ها به تعویق انداخت.
این تحلیلگر برجسته سیاست و روابط بین‌الملل در پایان عنوان داشت که،‌ با توجه به حمایت اعلام شده حاکمیت از مذاکره و رفع بحران، به نظر اینجانب کسانی هم مخالف تندروی بودند و رعایت مسائلی را می‌کردند تا بتوانند مواضع خودشان را مطرح کنند و این کشتی را به مقصد صلح‌آمیز توسعه و رفاه برسانند.

 

*دیپلمات بازنشسته و روزنامه نگار

 

تحریریه مجله ایرانی روابط بین الملل

 

 

 

تمامی حقوق برای مجله ایرانی روابط بین الملل محفوظ است ©2024 iirjournal.ir. All Rights Reserved

Please publish modules in offcanvas position.